• mana.attari@gmail.com
  • 09120031209

اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا سایکوپات، یکی از اختلال های روانی به شدت مهم به حساب می آید که می تواند بر روی زندگی افراد تاثیرات متنوعی را به همراه داشته باشد. افرادی که بدون هیچ عذاب وجدانی نسبت به اجرای فعالیت های خشونت آمیز یا آسیب به دیگران اقدام می کنند، معمولا با این اختلال مواجه هستند. جالب است بدانید که این مسئله مربوط به سلامتی روان افراد بوده و خیلی اوقات، بیماران این مسئله را به درستی درک نمی کنند. افرادی که با اختلال شخصیت ضد اجتماعی مواجه هستند، رفتار آزار دهنده ای داشته و همواره به اطرافیان خود بی احترامی می کنند. جالب است بدانید که این اختلال معمولا بر روی اطرافیان فرد تاثیر گذار بوده و خیلی خود فرد را اذیت نمی کند. امروز ما قصد داریم تا در مورد اختلال شخصیت ضد اجتماعی با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.    

بررسی چیستی اختلال شخصیت ضد اجتماعی

بیایید تا کارمان را با بررسی چیستی اختلال شخصیت ضد اجتماعی شروع کنیم. ناهنجاری شخصیت ضد اجتماعی یکی از بیماری های روانی به شدت مهم به حساب می آید که می تواند کل جامعه را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد. افرادی که با این اختلال مواجه شده اند، هیچ اهمیتی به درست بودن یا نا درست بودن رفتار های خود نمی دهند. همین مسئله هم باعث شده تا خیلی راحت به دیگران از نظر مالی و جانی آسیب وارد نمایند. به خاطر داشته باشید که آنها به شدت بی احساس بوده و معمولا با بی رحمی تمام نسبت به آسیب به دیگر افراد اقدام می نمایند. دروغ گفتن، پرخاشگری، توهین به دیگران و آسیب به دیگران از جمله مهم ترین رفتار هایی است که از این بیماران مشاهده می شود. جالب است بدانید که آنها به شدت غیر قابل پیش بینی بوده و هر لحظه ممکن است به شما آسیب وارد نمایند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی، از هنجار های اجتماعی پیروی نمی کنند. همین مسئله هم باعث شده تا هیچ قانونی برای این افراد تعریف نشده باشد. در نتیجه، آنها قانون را به راحتی زیر پا گذاشته و دقیقا هر طوری که دوست داشته باشند عمل می نمایند. این افراد در محیط کار، دانشگاه، جامعه یا حتی مدرسه، از قوانین پیروی نکرده و دائما در حال زیر پا گذاشتن قوانین هستند. جالب است بدانید که تعداد مردان مبتلا به این اختلال خیلی بیشتر از بانوان می باشد. همین مسئله هم باعث شده تا توجه به آقایان مبتلا به این اختلال اهمیت زیادی داشته باشد. معمولا بیمارانی که به این اختلال مواجه هستند تا 45 سالگی علائم مهمی را از خود به نمایش گذاشته و سپس بهبود پیدا می کنند.   اختلال-شخصیت-ضد-اجتماعی2    

دلایل پیدایش اختلال شخصیت ضد اجتماعی در افراد

دلایل مختلفی را می توان برای ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی در افراد مختلف معرفی کرد. اولین دلیل، ژنتیک است. به صورت کلی گاهی اوقات برخی از عوامل ژنتیکی به صورت مستقیم بر روی پیدایش اختلال شخصیت ضد اجتماعی تاثیر گذار هستند. در حال حاضر هیچ عامل ژنتیکی پیدا نشده که به صورت مستقیم مسئولیت این بیماری را بر عهده بگیرد ولی، محققین دریافته اند که ژن می تواند وضعیت این بیماری را وخیم تر نماید. در صورتی که یکی از خویشاوندان درجه اول فرد با این اختلال مواجه شده باشد، احتمال اینکه خود فرد هم به این اختلال مواجه شود زیاد است. دیگر مسئله ای که شما باید آن را مد نظر خود قرار دهید، شرایط روانی و خانوادگی می باشد. یکی از مهم ترین دلایل مربوط به ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی، خانواده است.  

بیشتر بخوانید : اختلال شخصیت وابسته چیست؟

  محیط رشد یک کودک به صورت مستقیم بر روی شخصیت و نحوه تعامل او با دنیای اطراف تاثیر گذار است. در صورتی که کودک در یک خانواده پرخاشگر رشد پیدا کند یا اینکه با مواردی همچون سوء استفاده و غیره مواجه شود، احتمال اینکه بیماری در او بیشتر بروز پیدا نماید افزایش پیدا خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که این مورد به صورت مستقیم سلامتی افراد در بازه های زمانی مختلف را تحت تاثیر قرار خواهد داد. ناکارآمدی والدین می تواند به صورت مستقیم بر روی شخصیت و نحوه تعامل کودک با دنیای اطرافش تاثیر گذار باشد. مسائل بیولوژیکی دیگر دلیل ابتلا به این اختلال به حساب می آیند. گاهی اوقات مشکلاتی همچون کم و زیاد شدن سطح یک هورمون خاص در بدن، این مشکل را در فرد ایجاد می کند.  

علائم این اختلال چه مواردی هستند؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که به صورت دقیقی، بیماران ناهنجاری شخصیت ضد اجتماعی چه علائمی را از خود به نمایش می گذارند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که علائم زیادی وجود دارند که می توانند این ناهنجاری را به شما نشان دهند. بی توجهی به امنیت خود یا دیگران، بی توجهی به قوانین، رفتار های تکانشی و نداشتن حس مسئولیت پذیری از جمله مهم ترین علائم ابتلا به این اختلال هستند. گاهی اوقات وجود مواردی همچون عدم پشیمانی از اعمال و رفتار و دروغ گفتن بیش از حد هم می تواند نشان دهنده این اختلال باشد. در هر صورت، توجه به این مورد اهمیت زیادی داشته و شما همواره باید به دنبال بهبود وضعیت بیماران باشید. البته، به خاطر داشته باشید که حداقل بازه سنی برای نمایش این علائم، 18 سال است. در صورتی که فرد کمتر از 18 سال سن داشته باشد، احتمال اینکه اختلال های دیگری را در خود جای داده باشد افزایش پیدا می کند. چرا که این اختلال مربوط به بزرگسالان بوده و خیلی کودکان را درگیر نمی کند.   اختلال-شخصیت-ضد-اجتماعی3  

راه درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

جالب است بدانید که درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی، کار راحتی نیست. متخصصین فعال در این زمینه راه های درمانی متنوعی را به کار می گیرند ولی گاهی اوقات هیچ کدام از راه های درمانی بر روی بدن افراد تاثیر گذار نیستند. خیلی کم پیش می آید که مبتلایان این اختلال به صورت خود جوش به دنبال درمان باشند. ولی استفاده از روش های روان درمانی، بهترین راه موجود در جهت کنترل اختلال شخصیت ضد اجتماعی به حساب می آید. پروسه درمان این اختلال سخت، دشوار، زمانبر و به شدت پیچیده می باشد. در صورتی که پروسه درمان در طولانی مدت دنبال شود، احتمال اینکه افراد بهبود پیدا نمایند افزایش پیدا خواهد کرد.    

بیشتر بخوانید : درمان اختلالات جنسی در تهران

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

پیام بگذارید