• mana.attari@gmail.com
  • 09120031209

اختلال شخصیت وابسته چیست؟

در این مقاله آموزشی قصد داریم که اختلال شخصیت وابسته را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم. همه ما افرادی را در زندگی خود داریم که نسبت به آنها احساس وابستگی و تعلق داریم که خصوصیت بسیار خوبی است. اما زمانی که این احساس از حد تعادل خودش خارج می شود و به خصوص اگر این احساس تعلق و وابستگی به صورت یک طرفه باشد؛ اینجاست که می گوییم شخص ممکن است دچار اختلال شخصیت وابسته شده باشد. افرادی که دچار این اختلال شخصیتی هستند به شدت از طرد شدن و تنهایی هراس دارند و در روابطشان از قدرت تصمیم گیری برخوردار نیستند.     افرادی که دچار اختلال شخصیت وابسته هستند در تمامی حوزه های زندگی خود از این اختلال عذاب می برند. این افراد در حوزه هایی همچون مالی، شغلی، تحصیلی و غیره همیشه منتظر هستند که یک نفر دیگر به جای آنها تصمیم بگیرد. این باور در چنین افرادی نهادینه شده است که به تنهایی قادر به حل مشکلات مختلف در زندگی نیستند. چنین باوری باعث شده است که از تنهایی به شدت واهمه داشته باشند و همیشه به دنبال پیدا کردن یک نفر باشند که در زیر سایه او زندگی کنند. چنین افرادی دارای یک هویت فردی نیستند و به شدت معتقدند که بدون دیگری کامل نیستند.    

خصوصیات افراد وابسته

فردی که اختلال شخصیت وابسته دارد ممکن است که یک آقا باشد که به طور دائم در هر جایی از خانم خود نام می برد. یا بلعکس ممکن است یک خانم باشد که در هر موردی به شوهر خود استناد کند. چنین افرادی وقتی که برای درمان اقدام می کنند به دنبال راهکار و تصمیم گیری هستند. در صورتی که مشاورین روانشناسی قصد دارند که چگونه تصمیم گرفتن را به آنها بیاموزند. چنین افرادی به هیچ عنوان تاب و تحمل تنهایی را ندارند و به محض اینکه از یک رابطه جدا شوند به سرعت به دنبال جایگزین خواهند بود. در واقع این افراد از یک چاله به چاله دیگری خواهند افتاد.     علایم-اختلال-شخصیت-وابسته  

بیشتر بخوانید :  اختلال شخصیت ضد اجتماعی

  یکی از خصایص مهم چنین افرادی این است که ارزش بسیار زیادی برای اطرافیان قائل هستند و ممکن است کارهایی را انجام دهند که مورد علاقه خود نیست و فقط برای جلب رضایت دیگران اقدام به چنین عملی کنند. به این ترتیب به قدری خود را به اصطلاح فرش زیر پای دیگران می کنند که سرانجام بی حرمت می شوند. در نهایت به همان چیزی که از آن واهمه دارند یعنی تنهایی و رها شدن مبتلا می شوند. افراد مبتلا به این اختلال شخصیتی دائما به دنبال کسب اطمینان بابت این مسئله هستند که آیا فرد مرتبط با آنها در ادامه مسیر نیز با آنها خواهند ماند. این افراد دائما به دنبال پاسخ سوالاتی از قبیل اینکه آیا من برای تو با ارزش هستم؟، آیا من را تنها نمی گذاری؟، آیا از من مراقبت میکنی؟ و غیره هستند. برخی مواقع چنین افرادی اظهار نظر می کنند که بدون همراه خود نمی توانند زندگی کنند، چونکه به شدت احساس می کنند نیاز به مراقب دارند.  

چه کسانی جذب افراد وابسته می شوند؟

سوال مهم اینجاست که اصلا چرا برخی جذب چنین افرادی می شوند که دارای اختلال شخصیت وابسته هستند. یکی از دلایل مهم این است که برخی از افراد قدرت طلب هستند و ارتباط با چنین افرادی که دارای اختلال شخصیت وابسته هستند، بهترین روش برای سوء استفاده کردن از آنها می باشد. افراد قدرت طلب به سادگی حق و حقوق آنها را نادیده می گیرند. برخی از افراد نیز پذیرش جو هستند و به این دلیل جذب افراد وابسته می شوند که در خدمت آنها باشند. برخی دیگر نیز به دلیل اینکه افراد ایثارگری هستند جذب افراد وابسته می شوند. زیرا افراد ایثارگر بسیار دلسوز هستند و زمانی که مشاهده می کنند افراد وابسته کودک صفت هستند و نیاز به مراقب دارند، به فکر حمایت از آنها می افتند. در خیلی از موارد شاهد ازدواج هایی هستیم که به خاطر احساس گناه شکل گرفته است. زیرا شخص وابسته به طرف مقابل احساسی را القاء کرده است که زندگی بدون طرف مقابل برای او امکان پذیر نیست؛ یا حتی در برخی موارد دیده شده که فرد وابسته تهدید به خودکشی نیز کرده است. در چنین حالتی فرد مقابل به خاطر حس ایثارگری و تعهد ذاتی خودش تصمیم به ازدواج با فرد وابسته گرفته است.  

روش درمان اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته نیز مانند تمامی اختلالات شخصیتی دیگر راه های درمان متنوعی دارد. ولی بسیاری از افرادی که دچار این اختلالات هستند به هیچ عنوان حاضر به قبول کردن وجود چنین مشکلی نیستند. پس اولین قدم در درمان اختلال شخصیت وابسته این است که شخص ابتدا وجود مشکل در شخصیت خود را قبول کند. در قدم بعدی نیاز است که شخص حتما به یک درمانگر جهت کمک به درمان هر چه بهتر خود مراجعه نماید. پس از مراجعه به درمانگر ابتدا حوزه هایی که شخص در آنها به دیگران متکی است بایستی لیست شود. این حوزه ها می تواند شامل مواردی همچون رانندگی، خرید، سخنرانی، روابط اجتماعی، مسافرت و غیره باشد. پس از فراهم نمودن لیست وظایف بایستی شخص وابسته با کمک درمانگر این وظایف را به تدریج  و به طور مستقل انجام دهد.   درمان-اختلال-شخصیت-وابسته  

بیشتر بخوانید :  درمان اختلالات جنسی در تهران

  در واقع در این مرحله شخص با ترس های چندین ساله خود روبرو میشود. با انجام این وظایف به تدریج حس اعتماد به نفس در شخص وابسته بالاتر میرود. البته این مواجه شدن بایستی از مراحل ساده شروع شود و به مراحل پیچیده برسد. در تمامی مراحل تصمیمات باید به صورت کاملا مستقل از طرف شخص وابسته صورت گیرد. هر چقدر انجام وظایف به صورت مستقل و بدون کمک از دیگران انجام شوند، اعتماد به نفس شخص وابسته بیشتر خواهد شد. در طول درمان شخص وابسته بایستی برای کنترل اضطراب خود تلاش کند. با کنترل اضطراب و احساسات بسیاری از مشکلات رفع میشود. همچنین شخص وابسته بایستی سعی کند بیشتر در معرض تعاملات اجتماعی قرار گیرد تا حس وابستگی به یک فرد را از خود دور کند. به این ترتیب با روش های درمانی میتوان به طور کامل این اختلال شخصیتی را به دست فراموشی سپرد.    
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

پیام بگذارید