• mana.attari@gmail.com
  • 09120031209

همه چیز درباره دلایل ترس از ازدواج و راه حل های آن

یکی از مهمترین تصمیمات هر شخص در زندگی، ازدواج است که در برخی افراد منجر به ترس و در برخی دیگر به مثابه رویای زیبا است. ترس از ازدواج در تمامی افراد به ویژه خانم ها به وفور مشاهده شده و برای آن دلایل متعددی وجود دارد. ترس از ازدواج یا گاموفوبیا پدیده ای است که تمامی افراد در موضوع ازدواج با آن مواجه می شوند. این ترس به میزان اندک، تا حدی طبیعی و عادی است. اما چنانچه فرد بر اثر ترس زیاد، ازدواج خود را به تاخیر بیاندازد برخی پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت. لازم به ذکر است بدانید ترس از ازدواج اصطلاحی است که اغلب برای توصیف ترس های غیر طبیعی از ازدواج و تعهد به کار می رود. به عبارتی، افراد مجرد گمان می کنند با ازدواج و قبول تعهد، امنیت، آسایش و آزادی زندگی خود را از دست می دهند. به طور کلی، ترس از ازدواج نوعی ترس شدید و غیر عادی است که با علائمی نظیر اضطراب و استرس همراه است. این نوع ترس که به دلایل مختلف بروز می یابد اغلب ریشه در تجربیات تلخ و تنش های موجود در محیط دارد. میزان شدت و ضعف این ترس در افراد به صورت متغیر و متفاوت است. لذا در صورت تشدید این پدیده توصیه می شود به مشاور متخصص و مجرب مراجعه نمایید.    

دلایل ترس از ازدواج و نکات مربوط به آن

  همانطور که میدانید ترس از ازدواج یک ترس فرا معمولی است که اثرات منفی بسیاری را در افراد ایجاد می کند. برخی روانشناسان بر این باورند که دلیل اصلی این ترس، دلبستگی و وابستگی عاطفی است. برای این مشکل دلایل متعددی ذکر شده که مهمترین و برجسته ترین آنها عبارتند از:
  • ترس از بازماندن و جاماندن از اهداف شخصی:
ترس از اینکه دختران نتوانند به اهداف خود دست یابند یکی از دلایل ترس آنها در مسئله ازدواج می باشد.
  • تجربیات تلخ اطرافیان:
یکی از مهمترین دلایل ترس از ازدواج در دختران، یادآوری شکست و تجربیات تلخ دیگران است. این افراد تصور می کنند در زندگی خود با شکست مواجهه می شوند.
  • ترس از شکست عاطفی:
در پاره ای از اوقات برخی مشکلات نظیر خیانت، طلاق، کشمکش و … رخ داده که منجر به شکست عاطفی زن می شود.
  • عدم توانایی در انتخاب گزینه مناسب:
دختران فکر می کنند با انتخاب زودهنگام یک شخص، فرصت ها و گزینه های بهتر خود را از دست می دهند. این مسئله یکی از دلایل اصلی ترس از ازدواج در زنان می باشد.
  • ترس از قبول مسئولیت های ازدواج:
تصور اشتباه پیرامون برخی مسئولیت ها نظیر خانه داری و تربیت فرزند پس از ازدواج سبب می شود دختران به شدت نسبت به مسئله ازدواج هراس و بیم داشته باشند.
  • انتظار برای گزینه های بهتر:
یکی از شایع ترین دلایل ترس از ازدواج، توقع بالا و تفکر وسواسی دختران است. به عبارتی، دختران به امید موارد ایده آل خواستگارهای مناسب خود را رد می کنند.
  • ترس از رابطه جنسی:
ترس از رابطه جنسی و از دست دادن پرده بکارت از دیگر دلایل هراس دختران از ازدواج تلقی می شود. این ترس تا حدی طبیعی است و باید با کمک روانشناس برطرف شود.    

بیشتر بخوانید :  زوج درمانگر مناسب در تهران و نقش آن در احیا زندگی زناشویی

    دلایل-ترس-از-ازدواج  

راه حل ترس از ازدواج

  همانطور که میدانید برای ترس از ازدواج، دلایل نامشخص و پراکنده ای ذکر شده است. این ترس که تا حدی، عادی است با بکارگیری راهکارهای مناسب قابل کنترل می باشد. برخی از برجسته ترین و مهمترین راه حل های مقابله با ترس عبارتند از:
  • تعیین و شناسایی اهداف و معیارهای ازدواج:
برای داشتن ازدواج موفق فرد باید معیارهای مناسب را برای خود شناسایی کند. شناخت این معیارها به فرد کمک می کند که علائم ترس از ازدواج در وی کاهش یابد و فرد مورد نظر خود را راحت و آسان انتخاب کند.
  • تغییر نگرش و بینش:
تغییر نگرش فرد در امر ازدواج از مهمترین مسائلی است که می تواند در کاهش دلایل  ترس از ازدواج تاثیر فوق العاده ای داشته باشد. برخی نگرش ها نظیر دوست داشتن زندگی متاهلی، رها شدن از تنهایی، وجود عشق در زندگی و علاقه در زندگی و … می تواند در کاهش ترس فرد از ازدواج موثر واقع شود.
  • شناسایی توانایی ها و نقاط ضعف:
از مهمترین راهکارهای غلبه بر ترس از ازدواج، شناسایی توانایی ها و مهارت های شخصی یا همان خودشناسی است. با شناسایی توانایی ها شخص می تواند تعهد و مسئولیت پذیری را در خود تقویت نماید.
  • معاشرت با شریک زندگی:
معاشرت با شخص مورد نظر و به اشتراک گذاشتن تمامی جوانب زندگی خود با وی از مهمترین مسائلی است که می تواند در کاهش ترس تاثیرگذار باشد. به منظور شناخت هر چه بیشتر و دقیق تر شخص، باید خلقیات او را شناسایی کرده و تمامی هراس خود از ازدواج را با وی در میان بگذارید.
  • مشورت با مشاور متخصص:
یکی از اصولی ترین راهکارهای مقابله با ترس از ازدواج، مشورت با فرد متخصص و مجرب است. مشاور پس از شنیدن صحبت فرد بدون قضاوت و تعصب، مناسب ترین راهکارها را به شخص ارائه می دهد.    

بیشتر بخوانید :  سکس تراپیست خوب در تهران

    راه-حل-ترس-از-ازدواج

ترس از ازدواج در زنان و نکات مربوط به آن

  یکی از برجسته ترین دلایل ترس از ازدواج در زنان، تعهد و مسئولیت پذیری است. افرادی که در دوران مجردی راحت و به دور از مسئولیت بودند از قبول مسئولیت پس از ازدواج هراس فراوانی دارند. از این رو، فرد می تواند از طریق مشورت با روانشناس و مشاور متخصص مسئولیت پذیری خود را تقویت نماید و ازدواج خود را با اطمینان بیشتر انجام دهد. لازم به ذکر است بدانید برخی دختران ازدواج را مانعی بزرگ برای پیشرفت و ارتقای شغلی خود می دانند. در این صورت فرد باید مردی را انتخاب کند که بتواند با وضعیت و محدودیت های شغلی وی کنار بیاید. بنابراین، توصیه می شود پیش از ازدواج پیرامون این محدودیت ها با خواستگار خود مشورت کند. در نهایت… ازدواج یکی از مهمترین تصمیم های هر شخص در زندگی است که باید با آگاهی و دانش کامل انجام شود. ترس از ازدواج در زنان که دلایل متعددی دارد می تواند در زندگی فرد اختلال جدی ایجاد نماید. چنانچه از ازدواج میترسید بهتر است با یک مشاور مجرب صحبت کنید تا ریشه این مشکل را پیدا کنید. به طور کلی، برای درمان بیم و هراس از ازدواج روش و راهکار ثابتی ارائه نشده اما برخی روش های درمانی وجود دارد که توسط روانشناسان تایید شده اند:
  • درمان از طریق مواجهه و غلبه بر هراس
  • رفتار شناختی درمانی
  • درمان دارویی
         
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

پیام بگذارید