• mana.attari@gmail.com
  • 09120031209

درمان اختلال بی خوابی در تهران توسط بهترین دکتر درمان اختلالات خواب

درمان اختلال بی خوابی در تهران

اختلال بی خوابی یک از مشکلات شایع در بین انسان ها با زندگی مدرن می باشد. این اختلال در صورت ادامه دار بودن می تواند زندگی خانوادگی و شغلی فرد را مختل کرده و تمام زوایای زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری دارای دلایل مختلف می باشد. ولی در صورتی که فرد دچار اختلال،  توسط  روانپزشک اختلال بی خوابی تحت درمان قرار گیرد به راحتی این مشکل قابل درمان می باشد.   اختلال -بی خوابی  

اختلال در خواب چیست؟

به طور کلی اختلال بی خوابی به عدم توانایی در خواب شبانه گفته می شود که شادابی، سلامت و ریکاوری فرد برای روز بعد را تحت تاثیر قرار می دهد. ولی این بی خوابی ممکن است مزمن باشد یعنی فرد مدت زمان زیادی می باشد  که قادر به خوابیدن نیست. و یا مقطعی باشد یعنی افراد در مواردی به علت مشکلات عصبی و یا جسمی دچار بی خوابی شده باشند. که هر کدام از این موارد دارای درمان متفاوت می باشند. این اختلال در محدوده سنی بین 20 تا 59 سال شایع تر است.     اختلال -بی خوابی

دسته بندی اختلال بی خوابی:

این اختلال به انواع مختلفی تقسیم بندی می شود که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد:
  1. موارد حاد: این نوع از اختلال بی خوابی به صورت ناگهانی بروز پیدا می کند و معمولا با رفع عامل ایجادکننده این بی خوابی هم از بین می رود. مهمترین دلایل این نوع اختلال مشکلات خانوادگی، کاری، تغییر در سبک زندگی و عوامل استرس زا مانند: امتحان ویا بیکاری می باشد. این اختلال عمدتا بعد از یک ماه فروکش کرده و از بین می رود.
  2. بی خوابی کوتاه مدت: این بی خوابی که به اختلال گذرا نیز معروف است. معمولا به صورت موردی به دلیل تغییر محل خواب، خستگی و افسردگی ایجاد می شود و سپس مرتفع می شود. این نوع از اختلال بی خوابی نهایتا 1 هفته با توجه به دلایل ایجاد آن به طول می انجامد.
  3. نوع مزمن بی خوابی: خطرناک ترین نوع این اختلال می باشد. که معمولا بیش از 1 ماه به طول می انجامد. معمولا در اثر بیماری و اختلالات روانی رخ می دهد. و بایستی سریعا درمان شود. این نوع از بی خوابی هر شب به صورت مکرر ایجاد شده و باعث عذاب فرد خواهد شد. و زندگی کاری و شخصی فرد را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد.
 

چه افرادی بیشتر در خطر ابتلا به اختلال بی خوابی قرار دارند؟

  1. معمولا افراد با افزایش سن بیشتر دچار این اختلال می شوند ولی بی خوابی می تواند در هر سنی رخ دهد.
  2. افرادی که این اختلال را در افراد و اعضای نزدیک خانواده خود دارند نسبت به دیگر افراد بیشتر  در خطر ابتلا به این مشکل قرار دارند. این مورد نقش وراثت را در ایجاد این اختلال ثابت می کند.
  3. نوع شغل: این مورد یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین موارد برای ایجاد انواع اختلال بی خوابی می باشد. افرادی که دارای شغل پر استرس و با فشار کاری بالا هستند، افرادی که دارای مشاغل با شیفت شب می باشند، افرادی که مجبور هستند دائم در سفر باشند معمولا بیشتر دچار این اختلال می شوند.
  4. محیط زندگی افراد نیز در این مورد تاثیر گذار می باشد: افرادی که در محیط های با نور و سر وصدای زیاد می خوابند و یا محل استراحت آنها بیش از حد گرم و سرد می باشد نیز در معرض این اختلال قرار دارند.
  5. لایف استایل: سبک زندگی افراد هم بسیار می تواند در ایجاد اختلال بی خوابی تاثیر گذار باشد. دیر خوابیدن و یا شب بیداری، بیدار شدن های مکرر در طول شب برای انجام کار هایی مانند سر زدن به کودک و مصرف موادی مانند: کافئین، نیکوتین، نوشیدنی های الکلی و دخانیات و مواد مخدر قبل از خواب باعث ایجاد بی خوابی و تشدید شدن این اختلال می شوند.
  6. اضطراب و استرس: افرادی که دارای زندگی و مشاغل پر استرس و اضطراب هستند و یا تغییری در زندگی و محیط آنها ایجاد شده باشد معمولا این افراد باعث ایجاد استرس شده است بیشتر در معرض ایجاد اختلال بی خوابی قرار دارند.
  7. تحقیقات نشان داده است که اختلال بی خوابی در زنان بیشتر از مردان است و این مورد هم به دلیل عاطفی بودن بیشتر زنان و هورمون های جنسی زنانه می باشد.
    عوامل- بی خوابی    

نشانه هایی که در صورت بروز باید به اختلال بی خوابی مشکوک شوید:

  1. مابین به رختخواب رفتن و به خواب رفتن شما زمان زیادی  لازم می باشد. یعنی مدت زمان زیادی لازم است تا شما به خواب بروید.
  2. بیدار شدن های مکرر بدون دلیل: یعنی در مدت زمان خواب شبانه برای چندین بار بیدار می شوید و دوباره به خواب می روید و خواب متناوب ندارید. این مورد بیشتر در افراد با سنین بالا مشاهده می شود.
  3. بیداری های سحرگاهی که دیگر قادر به خوابیدن نباشید: بدون اینکه بخواهید یا کاری داشته باشید صبح خیلی زود بیدار شوید و دیگر نتوانید بخوابید.
  4. افت کیفیت خواب: در این حالت وقتی از خواب بیدار می شوید احساس می کنید که اصلا نخوابیده اید و خستگی و کسلی روز گذشته را دارید یا به عبارت دیگر بدن شما ریکاوری نشده است.
 

درمان اختلال بی خوابی در تهران

این درمان با نوع اختلال شما تعیین می شود برخی از این اختلال ها را می توان با تغییر در سبک زندگی و یا محیط زندگی و ترک برخی عادات درمان کرد و برخی دیگر را باید با مواردی که در این بخش اشاره خواهیم کرد درمان کرد:
  1. مرتب و تاریک بودن اتاق و محل خواب
  2. منظم بودن زمان خواب و بیداری
  3. عدم استفاده از مواد محرک و ایجاد کننده بی خوابی قبل از به رختخواب رفتن
  4. عدم فعالیت قبل از خواب
  5. در طول روز افرادی که دچار اختلال بی خوابی هستند بهتر است که چرت کوتاه و خواب نداشته باشند تا کیفیت خواب شبانه آنها افزایش یابد.
  6. بهتر است که در ساعات پایانی شب و نزدیک به خواب شبانه غذا نخورند.
  7. نوشیدن یک لیوان شیر قبل خواب مفید می باشد.
  8. در حالت مزمن و احساس ادامه دار بودن این اختلال بهتر است که به یک روانپزشک اختلال بی خوابی مراجعه کنید.
  9. استفاده از دارو: که این داروها باید با تجویز روانشناس یا روانپزشک صورت گیرد و بدون مشورت این افراد نباید هیچ گونه دارویی استفاده شود.
  برای هرچه رفع شدن  اختلال بی خوابی بهتر است که به یک روانشناس مجرب مراجعه کنید زیرا که اگر این روند درمانی را به تعویق بیاندازید دچار مشکل خواهید شد ما به شما سایت https://drmanaattari.com را پیشنهاد می کنیم که با کادر مجرب و متخصص شما را در این زمینه کمک خواهد کرد.      بیشتر بخوانید :        
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

پیام بگذارید